donderdag 9 januari 2014


Mediamarkt Zwolle

Maagjesbolwerk 44

8011 LL Zwolle


Betreft: Zinloos geweld beveiligingsmedewerker


Nijmegen, 24-12-2012


Geachte heer/mevrouw,


Woensdag 19 december jongstleden is mijn vader voor uw zaak door een beveiliger in uw dienst gemolesteerd. Ook mijn schoonzus heeft een klap in haar gezicht gekregen. Middels deze brief wil ik u deelgenoot maken van het leed dat onze familie is aangedaan en vragen om een reactie van uw kant.

Toen mijn vader woensdag samen met zijn vrouw, dochter, schoondochter en drie kleine kinderen uw winkel binnenliep ging het alarmsysteem af. Omdat zij dit even tevoren ook hadden zien gebeuren bij klanten die eerder de winkel binnengingen en omdat er niemand van uw personeel reageerde, besloot mijn familie gewoon de winkel binnen te gaan.

Bij het verlaten van de winkel ging het alarm wederom af. Opnieuw was er niemand te bekennen waarop mijn familie doorliep. Reeds ruim verwijderd van de Mediamarkt kwam plots uw beveiliger (zonder zich als zodanig bekend te maken) aanstormen om op zeer ongepaste wijze mijn schoonzus te eisen mee terug te lopen om haar tas leeg te maken. Hierop reageerde mijn vader met een opmerking: “dat gezeur met die poortjes altijd”. De beveiliger pakte hardhandig de arm van vader en zei: “jij gaat ook mee”. Mijn vader ervoer dit als een inbreuk op zijn lichamelijke integriteit en trok zijn arm los.

Uw beveiliger vond dit blijkbaar voldoende aanleiding om als een bezetene op mijn vader van 54 jaar los te gaan. Als mijn zus niet had ingegrepen door uw beveiliger aan de nek te gaan hangen had dit weleens veel slechter kunnen aflopen. Blijkbaar had de man nog niet genoeg van zijn overdadige agressie kunnen botvieren, want hij richtte zich vervolgens op mijn zus. Toen mijn schoonzus ertussen ging staan mocht zij ook nog een klap ontvangen. 

U zult begrijpen dat zo’n gebeurtenis een gigantische impact heeft op mensen die nooit met agressie in aanraking zijn gekomen. Wat echter nog de meeste schade heeft aangericht is de reactie van uw personeel en het bespreken van de gebeurtenis met de politie. Terwijl mijn vader met bebloed gezicht buiten uw winkel stond en mijn moeder zeer ontdaan aan iemand van uw leidinggevend personeel vroeg om de politie te bellen was de reactie: “wij bellen niemand.”

Mijn vader heeft zelf de politie gebeld. Uw personeel heeft ondertussen geen enkele actie ondernomen richting mijn familie. Er werd niet gevraagd wat er was gebeurd, er werd niet gevraagd of ze wat konden betekenen, kortom ze werden compleet genegeerd. Geen stoel, geen glas water, geen aandacht of medeleven. Kunt u zich voorstellen slachtoffer te worden van zinloos geweld om vervolgens als dader te worden weggezet? Dit is een schandelijke en onacceptabele gang van zaken.

Alsof dit allemaal nog niet pijnlijk genoeg was deed uw personeel het verhaal samen met de agressor als eerst bij de politie. Er werd schimmig overleg gevoerd waar mijn vader blijkbaar niets van mocht horen. De beelden werden (wederom samen met de agressor) binnen met één politieagent bekeken, vervolgens met de andere agent en daarna weer met de eerste agent. Tussendoor afgewisseld door heimelijke gesprekken. Een zeer curieuze situatie waardoor er bij mij bepaalde vragen rijzen.

Na in uw zaak vernederd te zijn was de koek echter nog steeds niet op. Na de subtiele aanwijzingen van de agenten geen aangifte te doen (zeer curieus dus) zat mijn vader op het politiebureau om dit uiteraard wel te doen. Niet een aangifteformulier, maar een winkelverbod voor een jaar voor uw winkel werd onder zijn bloedneus geschoven. Deze trap na past prima in de gehele handelwijze die uw personeel tijdens de gehele gebeurtenis heeft getoond en is een groot onrecht.

Sindsdien zit mijn vader thuis van zijn werk. Hij vindt de regelmatige ernstige hoofdpijn niet eens het ergst. Het zinloze excessieve geweld heeft hem zeer geraakt. Het grootste leed ondervindt hij echter van de manier waarop hij is behandeld. Niet als slachtoffer, maar als crimineel. Een volwassen man van 54 die nu een paar keer per dag in huilen uitbarst om wat hem is aangedaan. Ook mijn moeder, zus en schoonzus zijn kunnen nog steeds niet beseffen wat er is gebeurd. Ik zie mijn familie zo niet graag en ik wind mij enorm op over de houding van uw bedrijf.

Graag zie ik een reactie van uw kant om hiervoor een fatsoenlijke, menselijke verklaring te geven.  

Hoogachtend,

(Verstuurd naar zowel filiaal Zwolle als hoofdkantoor Rotterdam, nooit een reactie ontvangen.)

4 opmerkingen:

  1. Dit is een reactie van Wolfjemidas op Nujij, en het geeft goed aan wat ik hiervan vind. Daarom plaats ik het hier even.

    "Geachte familie Tokkie,

    Allereerst wil ik onze spijt betuigen dat dit niet binnenskamers kon worden afgehandeld.

    Uiteraard valt het te betreuren dat u zich gemolesteerd voelt, echter zagen wij geen andere mogelijkheid dan u hardhandig uit de winkel te zetten nadat uw vader zich lallend en dronken door de winkel een weg baande, daarbij het overige publiek opzij duwend en uitscheldend.

    Dat uw schoonzus een klap in haar gezicht kreeg terwijl zij part nog deel had aan deze vertooning, is uiteraard betreurenswaardig, echter heeft de bewaker het recht om te bukken indien uw vader wil slaan.
    Wij achten ons derhalve niet verantwoordelijk voor het feit dat de bewaker de klap niet heeft opgevangen, waardoor uw schoonzus werd geraakt.

    Daarnaast betreuren wij de negatieve publiciteit, echter de schadevergoeding van € 10.000 voor het geleden leed om zodoende de pers buiten de deur te houden vonden wij ongepast. De vergoeding om geen aangifte te doen van de diefstal door uw moeder van een artikel uit onze erotische serie vonden wij compensatie genoeg.

    In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet,

    MediaMarkt Zwolle."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de mensen die sceptisch zijn. Prima, dat is altijd goed.
    Mensen willen graag de andere kant van het verhaal horen. Wij ook!
    Wij wachten al een jaar op een reactie.

    De reactie van WolfjeMidas is misselijkmakend. Vader drinkt niet en moeder is goudeerlijk. Blijkbaar is het verdedigen van een voor u onbekende beveiliger en de mediamarkt zo belangrijk dat het zwartmaken van een gezin dat u niet kent prima is.

    Nogmaals. Als wij gewoon een reactie hadden gehad van de mediamarkt in dat jaar dat we gewacht hebben was dit nooit op internet verschenen. Het feit dat u insinueert dat we op geld zitten te wachten zegt meer over u dan over mensen die u niet kent.

    De betrokkenen boycotten wel degelijk de winkel. Maar dat maakt natuurlijk geen enkele indruk. Sterker nog, de betrokkenen legden altijd graag hun bootje aan de kade in Zwolle in de vakantie. Zelfs dat wil vader nu niet meer, omdat daar ook de mediamarkt zit.

    Tot slot. Er is nooit de opzet geweest van een 'mediacampagne'. Toen het bericht verscheen dat de mediamarkt zijn werknemers bespiedt kwam dit hele verhaal weer naar boven, is het online gezet en in een reactie op twitter gepost. Anderen hebben het vervolgens gehyped, waar we overigens blij mee zijn daar het nog enige vorm van genoegdoening geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was tijdens de cocacola kersttruck toer met al die verlichte vrachtwagens! Heb je ooit nog iets gehoord van de Media Markt? Hoe gaat het nu met jou vader?

    BeantwoordenVerwijderen